Det är ju härligt att vandra, löpa, shoppa en hel dag eller dansa natten lång, men ibland kan tyvärr dessa aktiviteter orsaka smärtsamma blåsor på fötterna.

Här får du reda de bästa sätten behandla fotblåsor och hur du undviker att få dem - så att du kan fortsätta göra de aktiviteter du gillar utan obehag.

 

 

Om blåsor

Vad är egentligen en blåsa?

Blåsor är upphöjda bubblor eller fickor under det översta lagret av din hud. De är fyllda med antingen klar vätska, blod eller var.

Man kan få blåsor på händer och fötter av gnidning och tryck, till exempel av obekväma, skavande eller illasittande skor (på bara några timmar).

Hur uppstår en blåsa?

Ihållande tryck, skav eller friktion leder till sist till en separation av epidermis (det yttre hudlagret) och de djupare hudlagren – och en blåsa fylld med vävnadsvätska bildas. Vätskan är kroppens försök till för att skydda det underligaande såret genom att skydda mot ytterligare tryck. Blåsan är alltså i själva verket en smart skyddsmekanism från kroppens sida.

"Blåsor är kroppens smarta sätt att skydda emot tryck och gnidning."

Det är blåsans yttre membran som skyddar såret – mot ytterligare tryck eller mot smuts och bakterier. Tyvärr gör en blåsa ont och kan spricka om den utsätts för mer tryck och friktion. Resultatet blir ett öppet sår som gör väldigt ont och lätt kan bli infekterat.
Blåsornas favoritställe: hälen
Blåsa med skyddande "tak" och vävnadsvätska
Överst på sidan

Så här behandlar du blåsan

Det bästa sättet att behandla en blåsa ...

... är att låta den vara.

Om du sätter på ett plåster kan du bli av med blåsan utan att sticka hål på den. Plåstret verkar på tre olika sätt:

  1. Hjälper till att reducera ytterligare tryck från skon mot blåsan.
  2. Skyddar det känsliga hudlagret ovanpå blåsan tills blåsan torkar ut av sig själv.
  3. Skyddar en öppen blåsa mot infektion och extern påverkan som vatten, smuts (och bakterier)

 

Att läka en fotblåsa kräver lite tålamod men det finns några saker du kan göra för att lindra smärtan och påskynda läkningen:

  1. När du känner att du håller på att få en blåsa sätt så snart som möjligt på ett plåster.

    Plåster skyddar det drabbade området och kan även skydda en öppen blåsa mot infektion och smuts. Plåstret lindrar även smärtan från trycket och påskyndar läkningsprocessen.

  2. Avvakta och byt inte plåstret såvida det inte lossnar av sig självt. Detta ger blåsan tid att läka utan att läkningsprocessen störs.

Lek inte kirurg!

Med andra ord, stick inte hål på blåsan, eftersom huden skyddar den skadade huden mot ytterligare infektion. Om blåsan spricker av sig själv så pilla inte bort det yttre hudlagret. Låt det vara så att blåsan kan läka ordentligt, och sätt på ett plåster. Så länge såret är övertäckt skyddas det från infektion.

Expertens tips

Sår läker bäst i fuktig miljö. Detta är ett kliniskt bevisat faktum som vår plåsterteknik bygger på. I en skyddad miljö läker blåsan bäst, helt på egen hand. Om du sticker hål på blåsans skyddande hudlager kan bakterier komma in i blåsan - som rent medicinskt betraktas som ett öppet sår.

Om detta trots allt skulle hända desinficera den trasiga blåsan, till exempel med antiseptisk spray och sätt på ett skavsårsplåster. Då skyddas det drabbade området mot ytterligare tryck, friktion och annan skadlig påverkan.

„Vår hydrokolloid-
teknik skapar en optimal
miljö för sårläkning“

Tack vare hydrokolloidtekniken skapar Hansaplasts skavsårsplåster en optimal miljö för sårläkning. Plåstrets hydrokolloidmaterial suger samtidigt upp överflödig vätska från såret och bildar ett skyddande gellager över det som håller såret fuktigt och gör att det snabbare får möjlighet att läka.

Dr. Maike Kuhlmann, forskning och utveckling, Beiersdorf AG
Fuktig sårläkning skapar ett optimalt läkningsförhållande
Överst på sidan

Så här förebygger du blåsor

Tips för att förhindra att blåsor bildas

  1. Använd bekväma skor som sitter som de ska, särskilt om du ska röra dig mycket. Rätt skor kan förhindra att du får ont längre fram.

    När du köper nya skor, prova gärna ut dem senare på dagen eftersom fötterna blir större ju längre dagen går. Gå in nya skor innan du använder dem på en gigantisk shoppingrunda eller en sightseeingtur.

  2. Ska du träna? Ut och springa? Använd särskilda träningsstrumpor som är förstärkta i tå och häl och inte har sömmar för att minska risk för skav.
  3. När du åker på storstadssemester eller går en långpromenad se till att packa med plåster i väskan. Plåstret skyddar din blåsa så att den kan läka i fred. Dessutom skyddar det fötterna mot ytterligare friktion – så att du kan promenera vidare.

Överst på sidan


För mer information om Hansaplasts produkter kontakta vår kundservice.

Observera att inga av ovanstående tips ersätter medicinsk rådgivning. Läs användningsanvisningarna på produktförpackningen noga. Kontakta sjukvården om våra rekommendationer inte hjälper eller om du misstänker sjukdom.