Det är ju härligt att vandra, löpa, shoppa en hel dag eller dansa natten lång, men ibland kan tyvärr dessa aktiviteter orsaka blåsor på fötterna.

 

Här får du reda de bästa sätten behandla fotblåsor och hur du undviker att de uppstår - så att du kan fortsätta göra de aktiviteter du gillar utan obehag.

 

 

Om blåsor

Vad är en blåsa egentligen?

Blåsor är upphöjda bubblor eller bildningar under det översta lagret av din hud. De är fyllda med antingen klar vätska, blod eller var. Man kan få blåsor på händer och fötter av gnidning och tryck, till exempel av obekväma, skavande eller illasittande skor (på bara några timmar).

Hur uppstår en blåsa?

Ihållande tryck, skav eller friktion leder till sist till en separation av epidermis (det yttre hudlagret) och de djupare hudlagren – och en blåsa fylld med vävnadsvätska bildas. Vätskan är kroppens försök till för att skydda det underligaande såret genom att skydda mot ytterligare tryck. Blåsan är alltså i själva verket en smart skyddsmekanism från kroppens sida.

"Blåsor är kroppens smarta sätt att skydda emot tryck och gnidning."

Det är blåsans yttre membran som skyddar såret – mot ytterligare tryck eller mot smuts och bakterier. Tyvärr gör en blåsa ont och kan spricka om den utsätts för mer tryck och friktion. Resultatet blir ett öppet sår som gör väldigt ont och lätt kan bli infekterat.
Blåsornas favoritställe: hälen
Blåsa med skyddande "tak" och vävnadsvätska
Överst på sidan

Behandling

Det bästa sättet att behandla en blåsa ...

... är att låta den vara.

Om du sätter på ett plåster kan du bli av med blåsan utan att sticka hål på den. Plåstret verkar på tre olika sätt:

  1. Hjälper till att reducera ytterligare tryck från skon mot blåsan.
  2. Skyddar det känsliga hudlagret ovanpå blåsan tills blåsan torkar ut av sig själv.
  3. Skyddar en öppen blåsa mot infektion och extern påverkan som vatten, smuts (och bakterier)

 

Att läka en fotblåsa kräver lite tålamod men det finns några saker du kan göra för att lindra smärtan och påskynda läkningen:

  1. Så snart du känner att en blåsa är på väg sätt så snart som möjligt på ett plåster.

    Plåster skyddar det drabbade området och kan även skydda en öppen blåsa mot infektion och smuts. Plåstret lindrar även smärtan från trycket och påskyndar läkningsprocessen.

  2. Avvakta: Byt inte plåstret såvida det inte lossnar av sig självt. Ge blåsan tid att läka. Låt plåstret sitta kvar i flera dagar, annars störs läkprocessen (byt bara om det lossnar av sig självt).

Lek inte kirurg själv!

Stick inte hål på blåsan, eftersom huden skyddar den skadade huden mot ytterligare infektion. Om blåsan spricker av sig själv så pilla inte bort det yttre hudlagret. Låt det vara så att blåsan kan läka, och sätt på ett plåster. Så länge såret är övertäckt skyddas det från infektion.

Expertens tips

„Sår läker bäst i fuktig miljö. Detta är ett kliniskt bevisat faktum som plåstertekniken bygger på. I en skyddad miljö läker blåsan bäst, helt på egen hand. Om du sticker hål på blåsans skyddande hudlager kan bakterier komma in i såret, som rent medicinskt betraktas som ett öppet sår. Om detta ändå skulle hända desinficerar du den trasiga blåsan (till exempel med antiseptisk spray) och sätter på ett skavsårsplåster). Då skyddas det drabbade området mot ytterligare tryck, friktion och annan skadlig påverkan.

„Vår hydrokolloid-
teknik skapar en optimal
miljö för sårläkning“

Tack vare hydrokolloidtekniken skapar Hansaplasts skavsårsplåster en optimal miljö för sårläkning. Plåstrets hydrokolloidmaterial suger samtidigt upp överflödig vätska från såret och bildar ett skyddande gellager över det som håller det fuktigt och gör att det snabbare kan läka.
Dr. Maike Kuhlmann, forskning och utveckling, Beiersdorf AG
Fuktig sårläkning: optimala läkningsförhållanden
Överst på sidan

Förebygga

Tips för att förhindra att blåsor bildas

  1. Använd bekväma skor som sitter som de ska, särskilt om du ska röra dig mycket. Rätt skor kan förhindra att du får ont längre fram.

    När du köper nya skor, prova gärna ut dem senare på dagen eftersom fötterna blir större ju längre dagen går. Gå in nya skor innan du använder dem på en gigantisk shoppingrunda eller en sightseeingtur.

  2. Ska du träna? Ut och springa? Använd särskilda träningsstrumpor som är förstärkta i tå och häl och inte har sömmar.
  3. När du åker på storstadssemester eller går en långpromenad ser du till att vara förberedd med plåster i väskan. Plåstret skyddar din blåsa så att den kan läka i fred. Dessutom skyddar det fötterna mot ytterligare friktion – så att du kan promenera vidare.

Överst på sidan


Om du vill ha mer information om Hansaplasts produkter kontakta vår kundservice.

Observera att inga av ovanstående tips ersätter medicinsk rådgivning. Läs användningsanvisningarna på produktförpackningen noga. Kontakta sjukvården om våra rekommendationer inte hjälper eller om du misstänker sjukdom.