Tejpa så här

Smärta eller skador ska inte påverka dig
när du motionerar: Läs mer om hur tejpning
och bandage kan underlätta

Om du motionerar vet du att idrottsskador är lika vanliga som att förlora mot ett annat lag ibland. Med lite hjälp från Hansaplast sporttejp kommer du lätt över bakslagen – och förhindrar ytterligare skador.

VARFÖR SKA JAG TEJPA?

Oavsett om det är efter en skada eller för att förebygga skador, så kan du undvika eller lindra smärta eller skador på lederna med hjälp av tape eller bandage som stöd och stabilisering. Dessa produkter skyddar och stödjer skadebenägna leder på ett säkert sätt utan risk för biverkningar. Bandage ger tryck och stabilisering i olika utsträckning och blir ett tillförlitligt stöd för alla leder. Dessa produkter kan även bidra till läkningen efter en skada. Deras tryckegenskaper förbättrar dessutom metabolismen, vilket bidrar till att svullnader och stramande vävnader lindras snabbare.

Tejp och bandage kan

  • Stabilisera efter en akut skada samt ge skydd och stöd
    under läkningen
  • Bidra till lindring av kronisk smärta
    (som ofta är fallet för leder som vristen)
  • Förbättra läkningen genom att skapa tryck mot vävnaden

Hjälpmedel för idrottare: Bandage stabiliserar och stödjer lederna

I många olika idrotter använder man tejp för att förhindra skador. Framför allt inom sporter som ofta förknippas med stukade fotleder, som basket, fotboll, volleyboll eller amerikansk fotboll, används ofta för att hjälpa idrottare att återhämta sig från ledbandsskador i vristen eller för att förhindra ytterligare skador.

TEJPNING KAN HJÄLPA
IDROTTARE ATT ÅTERHÄMTA SIG OCH
FÖRHINDRA NYA SKADOR
Tejpning är viktigt för att förhindra ledskador, framför allt på fot- och handleder. Det är också nödvändigt att tejpa i början av en skadehantering och rehabilitering, eftersom det är mindre sannolikt att en skada återkommer när du börjar motionera igen om du använder stödtejp.


Skydda dina händer och fingrar

Känsliga fingrar och leder behöver skydd

Att stoppa och fånga bollar, passa och blockera kan orsaka skador om inte fingrarna och händerna är ordentligt stabiliserade. Hansaplast Sport Tape är idealiskt för detta: det stödjer leder och senor, minimerar smärtsamma, överdrivna rörelser och främjar återhämtningen efter idrottsskador. Sporttejpen finns i olika längder och bredder för bästa passform. Den sitter säkert och skyddar finger- och handleder när du håller på med idrotter som hanboll eller volleyboll.


FRÅGOR OCH SVAR OM ATT TEJPA

KAN JAG TEJPA MIG SJÄLV?

01

Nej, inte i början – eftersom det viktigaste med att tejpa är tekniken. En sjukvårdsutbildad person kan ge dig råd och information om hur du ska tejpa din skadade led. Då kan du vara säker på att tejpen är välplacerad och att spänningen och riktningen justeras efter dina behov. Du får då också rätt tryck och den rörelsemängd som tejpen ska tillåta.
Man måste ta hänsyn till alla dessa faktorer för korrekt applicering och därför ska du alltid låta en sjukvårdsutbildad person visa hur det ska gå till i början.

VAD ÄR KINESIOTEJPNING?

Kinesiotejpning med särskild elastisk tape används över hela världen vid idrottsskador. Detta bygger på teorin att genom att justera spänningen i huden med tejp, så kan muskler, cirkulation och lymffunktion förbättras. Behandlingsmetoden kommer ursprungligen från Japan och blev mycket populär efter att idrottarna använde den under OS i Beijing 2008. Särskilda elastiska sporttejper används vid många typer av förebyggande, rehabilitering och muskelskador och sägs ge ledstöd, stöd mot muskelspänningar och smärtlindring. De är mycket populära hos idrottare eftersom de ger större rörelsefrihet än vanlig tejp. Tejpen är utformad för att efterlikna hudens egna egenskaper och är gjord av självhäftande vatten- och luftgenomsläppligt elastiskt material som medger total rörelsefrihet och kan bäras i flera dagar. Särskilda sporttejper används också inom sjukvården, t.ex. för att behandla lymfödem, en blockering i lymfsystemet som leder till svullnader.

02

NÅGRA EXTRATIPS

01

1. Låt proffsen göra det
Om du har drabbats av en skada och har blivit hänvisad till en sjukgymnast, låter du honom eller henne visa dig hur du tejpar på rätt sätt.
2. Kyl ned efter smärta
Om skador som blåmärken, sträckningar eller stukningar uppstår ska de behandlas direkt med intensiv nedkylning. Följ RICER. Kylprodukter ger effektiv nedkylning, lindrar smärta och bidrar till att förhindra svullnader. De främjar även läkningsprocessen.

02


EXPERTENS TIPS

Hur kan idrottsskador förebyggas?

Dr. Gerd Müller, expert och ortopedspecialist

Du kan stabilisera och stödja lederna med hjälp av bandage
"Musklerna ska värmas upp och stretchas före varje motionstillfälle. Om du vet att vissa delar av kroppen kommer att utsättas för särskild påfrestning kan tejp eller bandage användas för ytterligare stöd. Det är också viktigt att träna regelbundet och att öka träningen gradvis. Utforska dina gränser försiktigt och öka sedan belastningen långsamt."

Kyl ned direkt!
Vid akuta skador ska de drabbade kroppsdelarna kylas ned på adekvat sätt direkt. Kylning lindrar smärta väl och bidrar till minskad svullnad.


Observera att inga av de ovanstående tipsen eller rekommendationerna ersätter medicinsk rådgivning. Viktigt! Kontakta sjukvårdspersonal vid skador eller om du misstänker överbelastning på leder eller skador som frakturer. Kontakta läkare i akuta fall när tillståndet åtföljs av rodnad, svullnad eller hypertermi i leder, pågående ledproblem eller allvarlig smärta och/eller när det är kopplat till neurologiska symptom
(t.ex. nedsatt känsel, stickningar, nedsatt rörelseförmåga).

Om du vill ha mer information om Hansaplasts produkter kontaktar du oss via e-post på  consumerservice.se@beiersdorf.com. Läs användningsanvisningarna på produktförpackningarna grundligt.